Rychlovlaky Šinkansen

angel1998

Autorka: angel1998

Korektoři: Griss, Sashiko Matsuki

Vytvořeno: 21.10.2014 13:11
Kategorie: Technika
Zobrazeno: 3590x
Komentováno: 26x

Obrázek - Rychlovlaky  Šinkansen

Takzvaný šinkansen (anglicky shinkansen) je pojem pro japonský rychlovlak, jehož název v překladu znamená ,,Hlavní linka“.

Šinkansen se poprvé objevil v šedesátých letech v souvislosti s budováním vysokorychlostních tratí v Japonsku a stal se prvním rychlovlakem na světě, když v roce 1964 spojil Tokio a Osaku.

Vlaky, využívající nově budované japonské rychlodráhy, se oficiálně nazývájí Hikari, ale název šinkansen se používá stále. Všechny vlaky tohoto typu mají spíše futuristický vzhled. Vysokorychlostní soupravy šinkansen mohou mít až 16 vagónů, přičemž jeden může měřit až 25 metrů a nejdelší soupravy tak mohou být až 400 m dlouhé.

Šinkansen

Tratě a jejich vlaky

Na rychlodráze Tókaidó, která se nachází mezi městy Tokio a Osaka, jezdí až 13 vlakových spojů za hodinu. Na této trati, dlouhé 515 km, bylo v roce 2008 přepraveno 151 milionu cestujících, čímž se stala nejvytíženější vysokorychlostní železnicí na světě. Prvním rychlovlakem šinkansen byl vlak ze Série 0, který byl vyroben pro rychlotrať mezi Tokiem a Osakou. Tyto vlaky (šinkansen Série 0), které byly v provozu od roku 1964 do roku 2007, byly schopny dosáhnout max. rychlosti 220 km/h. Nyní se na této trati pohybuje šinkansen Série N700, který zde jezdí od roku 2007 a je schopen dosáhnout rychlosti až 300 km/h (pro představu jsou asi 3x rychlejší než Pendolino). Šinkansen jezdí skoro mezi všemi většími městy v Japonsku a jejich tratě činí dohromady 2500 km.

Avšak vás by, jako cizince v Japonsku, zajímalo kolik byste museli zaplatit, abyste se svezli tímto rychlovlakem, a naštěstí pro vás, Japonci nabízí pro cizince tzv. Japan Rail Pass, který vám umožní cestovat po celém Japonsku za tzv. paušální cenu. Takže si koupíte jednu jízdenku na předem daný počet dní a potom už jen jezdíte.

Cena je podle Sudent Agency:

  • 7 denní JRP - dospělý od 6.082 Kč; dítě od 3.041 Kč
  • 14 denní JRP - dospělý od 9.692 Kč; dítě od 4.845 Kč
  • 21 denní JRP - dospělý od 12.399 Kč; dítě od 6.199 Kč

Provoz

Síť Šinkansen je v provozu denně od 06:00 do 24:00 a jejich průměrné zpoždění činí něco kolem 20 minut, doba od 01:00 do 06:00 je vyhrazena pro kontrolu a opravy tratí.

Nehody

I po 50 letech provozu a při jízdě v extrémní rychlosti, šinkansen nezaznamenal žádnou větší nehodu, a to jezdí v zemi stíhané častými zemětřeseními nebo tsunami.

Vývoj

Vývoj jde samozřejmě neustále kupředu a do roku 2025 by tedy měl být spuštěn do provozu i rychlovlak s technologií Maglev, tedy vlak na magnetickém polštáři (bude se pohybovat asi 1mm nad zemí). Mimochodem, současná třísetkilometrová rychlost již byla překonána, ale zatím jen v testech bez cestujících, nejvyšší naměřená rychlost při testech byla totiž až 581 km/h u vlaků s technologií maglev a 443km/h u běžných šinkanzenů. Tato rychlost však nemůže být uvedena do provozu s cestujícími, má to totiž malý problém a tím je hluk (obzvláště při vjíždění do tunelů). Cestující by tento hlasitý zvuk rušil a podle některých studií by mohl poškodit i vlak, a to v souvislosti s vibracemi se zvukem spojené.

Technologie maglev

No, v ČR se takovýchto rychlostí asi nedočkáme, ale kdo ví. Tímto vám děkuji a doufám, že se vám můj článek líbil.

 

Bušido

 Vysokorychlostní železnice

Šinkansen

 

Komentáře

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit.

1 2

avatar of leibor
Uživatel
     
10.12.2015 23:25 | # 26

leibor

nn, on platí vyloženě pouze na linky, co provozují JR. Ale jak sem řekl, třeba po Tokiu se dá aj tak uplně v klidu přežit :)

avatar of razielus
Uživatel
       
:)
avatar of razielus
Uživatel
       
23.10.2015 15:56 | # 24

razielus

leibor ma pravdu, je to pekelne draha zalezitost.. jen teda nevim, stli ten tydeni pass je prestupnej i na jiny linky nez JR lines, rekl bych ze ne.. Japonci maji spoustu spolecnosti, jako Keio, Keikyu atd..

:)
avatar of leibor
Uživatel
     
27.09.2015 17:18 | # 23

leibor

Čaute, trochu vám do toho vstoupím, ale asi s křížkem po funuse (jak se lidově říká), když vidim datum posledního příspěvku :)
Ten railpass je pouze pro cizince a je asi víc než nutnost a samozřejmost, si ho pořídit. Ono cestování šinkansenem není zas až tak levná záležitost. Krásný příklad toho je, když sme přejížďali z Kumamota, které je na Kjůšů do Tokia na nádraží Shinagawa. Je to cca 1300km a kdyby si člověk kupoval lístek s rezervačkou až na místě, tak za něho dá cca 5300Kč. A to není cena za vlaky Nozomi, kde je další příplatek. Pak se nasktyne krásné porovnání, když si člověk koupí 14ti denní railpass za nejakých cca 10 000kč :) Na ten se dá samozřejmě jezdit kde čím, co provozují Japonské železnice. Mimo shinkansenů samozřejmě klasické vlaky, sem tam nejaký autobus a lanovka. Člověk si s tym víceméně vystačí aj při cestování po Tokiu, s využitím třeba zelené okružní linky Yamanote.
Ale každopádně, svezení šinkasenem je trochu jiný level cestování, když to porovnám s ČD. Nikde nic nedrnčí, nic se nehoupe a na to, že japonci sou vesměš menší, tak místa je tam skoro aj na tančení. O záchodech se vůbec nebudu bavit. S klidným svědomím si dovolím tvrdit, že to tady nikdy nebude :)

avatar of dargon1325
Uživatel
   
14.11.2014 13:06 | # 22

dargon1325

diki za článek o tohle téma jsem se už dlouho zajímal :)

avatar of MarcLeFleur
Uživatel
   
24.10.2014 12:56 | # 21

MarcLeFleur

Hezkej článek,škoda,že poslední odstavec je až nad míru pravdivý :D

avatar of Naze
Uživatel
   
22.10.2014 22:31 | # 20

Naze

Pro Skogen
Jo je mi to jasné byl to jen můj povzdech trochu adresovanej na tebe. (:

avatar of Skogen
Uživatel
     
22.10.2014 21:48 | # 19

Skogen

traktor, Brambic

Průměrný plat je v JP cca 408 500 JPY tedy asi 83 000 Kč. V přepočtu je to tedy pro Japonce asi podobně nákladné jako pro nás měsíčák z Plzně do Prahy.

Cynický objektivista
avatar of Skogen
Uživatel
     
22.10.2014 21:24 | # 18

Skogen

Naze

Jako průmyslová země s vlastním nezanedbatelným vývojem a výzkumem a zejména třetí největší ekonomika světa, si Japonci takové pro nás nepředstavitelné investice mohli dovolit. Z čeho bys to tady chtěl financovat? Pokud u nás mají vzniknout vysokorychlostní tratě, pak jen tehdy, když o ně budou mít kvůli tranzitu zájem Němci a Rakušané a to z unijních prostředků. Z jízdného se to rozhodně nezaplatí, to nestačí na financování ani současné osobní dopravy.



Cynický objektivista
avatar of traktor
Uživatel
   
22.10.2014 21:06 | # 17

traktor

Brambic
pokud jsem dobře četl tak to je pro cizince navíc pochybuji že by běžný japonec potřeboval jezdit 21dni v kuse šinkansenem :D

avatar of Naze
Uživatel
   
22.10.2014 21:06 | # 16

Naze

Krásný článek.
Díky za něj.

Pro Skogen
Rozhodně jsou na tom z želenicí líp jak u nás.
Viz třeba tohle http://www.earch.cz/cs/revue/rektor-cvut-podporil-zprovozneni-trate-melnik-mseno-boleslav
Holt mají lepší podporu železnice )+:

Jinak rád bych se z ním taky projel. (:

avatar of Brambic
Uživatel
   
22.10.2014 15:42 | # 15

Brambic

21 denní JRP - dospělý od 12.399 Kč; tam mam asi jine platy co ? nez tu v cr ja jen jezdit kazdej den do prace to abych dal celou vejplatu jen za vlak zajimalo byme platy comaj tam

avatar of Skogen
Uživatel
     
22.10.2014 12:15 | # 14

Skogen

Medea

U toho prvního obrázku na téhle stránce konkrétně proto, že se obrázek o velikosti 2261x1133 px a datovém objemu přes 0,6 MB z nějakého důvodu (asi responzivního...) musí natlačit do limitů, které od něho vyžadují všehovšudy mizernou čtvrtinu.

Cynický objektivista
avatar of Genjuman
Uživatel
   
22.10.2014 06:35 | # 13

Genjuman

Nezdála se mi ta věc se zpožděním, je zde chyba v jednotkách. Nejde o 20 minut, ale o 20 sekund.
Jeden příklad za všechny, kdo nevěří, ať se svěří googlu.
http://www.novinky.cz/cestovani/192165-japonsky-sinkansen-ma-prumerne-zpozdeni-dvacet-sekund-neohrozi-ho-ani-zaveje.html

Jinak hezký článek a děkuji za něj :)

avatar of teryna
Uživatel
   
21.10.2014 22:41 | # 12

teryna

Super článek, jsem fakt ráda že jsem se o tom mohla něco dozvědět :)

1 2